Over de rekenlessen

De rekenlessen zijn bedoeld om zo snel mogelijk weer goed mee te komen met de klas. Soms ontbreekt het aan zelfvertrouwen en dan kan het helpen om gedurende een paar weken de lessen vooruit te bekijken (pre-teaching). Een kind weet dan al hoe alles moet en bouwt sneller succeservaringen op in de klas. 

 

Andere kinderen hebben moeite met het automatiseren van bijvoorbeeld de tafels of het lukt niet met klokkijken. In de afgelopen jaren heb ik heel veel trucjes en ezelsbruggetjes verzameld om zo snel en goed mogelijk te leren rekenen.  

 

In de lessen zorg ik voor veel afwisseling en korte onderdelen, zodat het makkelijker is voor een kind om zich te blijven concentreren en het rekenen leuk blijft. 

 

Voorbeelden uit de praktijk. Herkenbaar?

Voorbeeld 1: Methodetoetsen & Citotoetsen

Jantien zit in groep 7. De methodetoetsen voor rekenen gaan eigenlijk altijd vrij goed. Toch blijven de scores op de Cito laag. De verhaaltjessommen in de Citotoets lijken niet écht op de sommen in de methodetoetsen. Jantien doet haar best, maar is na elke Citotoets weer teleurgesteld over het resultaat. 

 

Voorbeeld 2: Dyslexie en automatiseren

Kirsten heeft dyslexie. Daardoor heeft ze natuurlijk meer moeite met lezen, maar de leerkracht heeft gezegd dat ze daarom ook niet kan automatiseren. Tafels uit het hoofd leren is extra moeilijk en Kirsten gebruikt al jaren een tafelkaart bij het rekenen, omdat ze in de veronderstelling is dat het haar toch niet zal lukken om al die sommen uit haar hoofd te leren.   

 

Voorbeeld 3: Voldoen aan de verwachting

Jordy zit in groep 8. Hij heeft twee jaar geleden per toeval een gesprek opgevangen waarin gezegd werd dat het voor hem niet mogelijk was om met rekenen hoger dan een C te scoren. Toen Jordy het hoorde, geloofde hij dat het waar was en hij scoorde sindsdien altijd precies een C voor rekenen. 

 

Voorbeeld 4: Gebrek aan zelfvertrouwen

Lizzy is een rustig, hardwerkend meisje. Ze zit in een drukke groep 6 van 31 kinderen. De juf doet haar uiterste best, maar ze heeft het tijdens de les vaak zo druk met orde houden, dat er weinig ruimte is om vragen te stellen. Lizzy wil niet lastig zijn en blijft daarom vaak te lang aanmodderen. Ze zegt niets, maar voelt zich ongelukkig tijdens de rekenlessen als ze het niet snapt. 

 

Voorbeeld 5: Teveel en te snel

Kim zit in groep 5 en vindt veel vakken best lastig op school. Met rekenen is het ook nog het probleem dat er in elke les verschillende onderdelen aan bod komen. De stof gaat zo snel en als ze net een beetje begint te begrijpen hoe het met breuken werkt, dan heeft de meester het alweer over procenten...

 

Voorbeeld 6: Eruit halen wat erin zit

Derk heeft het naar zijn zin op school. Alles is altijd goed gegaan, maar hij is altijd wel wat slordig en makkelijk geweest. Nu Derk in groep 7 zit hebben zijn ouders het gevoel dat de resultaten weliswaar voldoende zijn, maar dat niet alles eruit komt. Derk zou moeten leren om iets kritischer naar zijn werk te kijken en heeft een  positief duwtje in de goede richting nodig. 

 

Voorbeeld 7: Moeder en juf

De moeder van Annet (Joke) is juf. Sommige sommen zijn voor Annet uit groep 6 best lastig. Joke kent de rekenmethode goed en kan ook perfect uitleggen, maar toch blijkt het lastig te zijn om haar eigen kind goed te helpen. Het is fijn om de rol van moeder en juf gescheiden te kunnen houden en daarom besluiten ze dat het beter is dat iemand anders Annet wat extra hulp biedt.